Designere vil lære opp forbrukere – BOTREND

Botrend har skrevet en veldig fin sak om utstillingen og pop up-butikken Norway Designs NÅ Vol. 3 Seksten. I dag kl 18 åpner de dørene. De viser om oss Moving Mamas som vil være på stedet med våre produkter av Runa Klock serie. Vi er så stolt!

For tredje høsten på rad skal vinduene til designbutikken ved Nationaltheatret, Norway Designs, vise frem småskalaproduksjon av norsk design og kunsthåndverk.

Salgsutstillingen et samarbeid mellom Klubben, Norske Kunsthåndverkere og butikken, og retter oppmerksomheten mot den renessansen norsk kunsthåndverk og design gjennomgår for tiden.

Årets tema er en videreføring av de to foregående «Verdi» og «Skala», som har gått i dybden på verdien av objektene og småskalaproduksjon.

Les hele saken på Botrend her…

Lærer arbeid – Moving Mamas flytter inn til de andre, og selger sine produkter

I bydel Nordre Aker har Moving Mamas flyttet inn i bydelshuset. De holdt til på Tøyen, så i Bjørvika, hos Deloitte. Moving Mamas’ mål er å bevege næringsliv og innvandrermødre uten utdanning nærmere hverandre.

Det langsiktige målet er å få hver enkelt Mama videre til drømmejobben. Moving Mamas låner lokaler av næringslivet. Men de blir ikke lenge.

Etter tre måneder forflytter de seg til nytt sted i Oslo for å bli kjent med norsk arbeids- og næringsliv. Les hele saken her….

Nytt og spennende samarbeid med Kan Frisører

Åpne dører er viktig – nå er det KAN Frisører i Fredrikke-bygget på Blindern som har åpnet døra for Moving Mamas. Kom innom da vel – få hennamaling av flinke Suldano eller kjøp vår helt nye TOTE-bag – ja her bruker vi igjen ubleket bomull fra BOKHARI og kult skinn fra LK Hjelle. Heia for viktig samarbeid fra sør til vest!

collage

Hvilken historie symboliserer TOTE-bagene?
Disse helt nyutviklede tote-bagene er et resultat av Moving Mamas kreativitet; det vil si at Mamas har utviklet produktet internt, og vi har ikke kjøpt oss hjelp av profesjonell designer.
Ubleket bomull har vi kjøpt fra BOKHARI-fabrikken i Pakistan se www.bokhari.no
Ved å kjøpe herfra bidrar vi til at de kan holde fabrikken i gang, og samtidig drifte skolen for 600 barn i landsbyen.
Skinn er overskuddsmateriell som vi har fått gratis fra LK Hjelle, møbelprodusent med fokus på bærekraftig produksjon.
totebag3
Vi ønsker at du som kunde selv skal velge om du vil ha dekor på din bag. Mange totebags er mest markedsføring for noe som du kanskje ikke erspesielt opptatt av. Hvis du vil sette på din egen
dekor, eller budskap så kan enten Mamas hjelpe deg når vi er til stede, eller kanskje du vil prøve deg selv (DIY).
At du får/skaper en totebak som er UNIK mener vi symboliserer godt at hvert menneske også er unikt,
og at vi må se etter det unike og ressursene i våre medmennesker

New York Design Week: Fjøler av avkapp og lampe for flere sanser

Generalkonsulatet i New York, Utenriksdepartementet og DOGA står bak utstillingen, som er kuratert av Paul Makovsky, sjefredaktør i amerikanske Metropolis Magazine.

Blant de norske designerne som stiller ut i New York, finner vi Runa Klock som er med i utstillingen med fire produkter. Et av dem, Moving Mamas Cutting Boards, er fjøler designet av Klock og produsert av kvinner som er kommet til Norge som flyktninger. Produktene er laget av Kebony, som er et bærekraftig alternativ til tropisk trevirke. Råmaterialet er overskuddsmaterialer donert av norske produsenter. For å redusere avfall fra produksjonen av fjølene, brukes avkappet til å lage salatbestikk. Les hele saken her…

Wanted Design NY Exhibition

En døråpner til arbeidslivet

Målet til Moving Mamas AS skal bringe innvandrermødre uten utdanning og arbeidsliv nærmere hverandre. Konseptet er utviklet av Kirstine Holst Jansen. For Kaur og Solheim ble Moving Mamas redningen.

Jeg lette fem år etter jobb. Det var bare praksisplasser å få, men ingen fast stilling. Jeg ble så sliten og deprimert, forteller Solheim.

Les hele saken her…

How Moving Mamas is moving business

We are very glad to see the progress our Mamas has made since we startet Moving Mamas seven months ago.  But we are almost bewildered by the impact we are having on the businesses we partner up with. I guess it proves what we all know; businesses are made up of people – and we all want to make a difference.

The integration challenge

Becoming integrated in a new society is challening for all.  If you can not find employment it is even harder. Having the right skillset and experience is of course important if you are to land a job, but knowing the right people might be even more important. In Norway most job openings are communicated through networks, and we hire people that someone we trust can vouch for. So how can new citizens get access to these networks quickly?

Les hele saken her…

Moving Mamas i selskap med Stjernekokker og Oslos beste brød!

Endelig kan vi annonsere vårt aller første utsalgssted hvor hvem som helst kan komme å kjøpe våre produkter.

Blant verdens beste kokebok av stjernekokken Tom Victor Gausdal, den fineste lakrisen, olivenolje og kaffe står våre fjøler stolt i kaffe og matbaren på Sentralen i Øvre Slottsgate 3.

Sammen med fjølene våre kan du kjøpe Oslos beste brød, (kåret av Aftenposten i år), kvalitetskaffe og lunsj laget av noen av de dyktigste i bransjen.

MM_02

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Sentralen Mat er et av flere konsepter stjernkokkslaget har i ermet.  På planen står videreutvikling av surdeigsbakeriet Handwerk. I løpet av året åpner en filial i Botanisk Hage på Tøyen og en «pop-up» på Sagene. På sikt kommer også et spisested i Astrup Fearnley Museet, i samarbeid med kaffe- og coctailbaren Fuglen.

Til Dagen Næringsliv sier Even Ramsvik at målet er å være nyskapende og bidra med flere spennende konsepter, alt fra enkle spisesteder til mat-destinasjoner, møteplasser og arbeidsplasser.

Vi har en felles visjon om bærekraft og kvalitet; i stedene våre, produktet vårt, råvarene vi velger og lokalene vi ønsker å utvikle, sier Ramsvik.

 

Foto:Thomas Haugersveen / DN.no

 

Vi skal ikke se bort i fra at også Moving Mamas vil bli å se på flere nevnte steder i løpet av året.

Så trenger du en ekstra unnskyldning for å ta turen til Sentralen for å få tak i våre produkter, har du den her:

Et utdrag fra anmeldelsen av restauranten:

SEXY OG SMOOTH

Å anmelde en restaurant som har vært åpen mindre enn en uke, er risikosport. Som oftest er det feil og mangler som vil gå seg til. Men på Sentralen er det motsatt. Alt virker. Maten er strålende. Leverer kokkene over evne? Klarer de å holde nivået om en måned? Om tre?

Foto: Mattis Sandblad / VG

Foto: Mattis Sandblad / VG

En økonom på Sentralen

Econa-medlem Kirstine Holst Jansen (49) har tatt med seg erfaringer fra Econas utvalgsarbeid og startet et konkret samfunnsansvarsprosjekt: Moving Mamas. I korte trekk går det ut på å få innvandrerkvinner uten høyere utdanning til å stå på egne ben og komme inn i arbeidslivet.

– Jeg fikk en åpning i livet mitt der jeg kunne starte opp noe jeg brenner for. Vi i Norge har trukket vinnerloddet og er vant til å ha muligheter til inntekt og arbeid, vi må bare ikke trekke opp stigen etter oss, sier Kirstine. Mange innvandrerkvinner i Oslo og Norge står ufrivillig utenfor arbeidslivet.

Telemarksavisa: Spleiser innvandrerkvinner og norsk næringsliv

SKIEN: Siviløkonomen liker ikke å sløse med ressurser. Med prosjektet Moving Mamas vil Kirstine Holst Jansen føre innvandrerkvinner og norsk næringsliv nærmere hverandre.

«Ubrukte menneskelige ressurser, ubrukte bЊrekraftige ressurser og ubrukte ledige lokaler». Det er stikkord for skienskvinnensbaby, som så dagenslys 1. september i fjor. Gründeren fra Skien var tidligere økonomidirektør i grenlandsfirmaet Kebony, og flyttet til Oslo med blanke ark, for ett år siden.

– Jeg ville bidra med min kompetanse på et område som er viktig i samfunnet nå. Som økonom liker jeg ikke at vi sløser med ressurser. Da Kirstine Holst Jansen startet bedriften, tenkte hun at det kanskje ville bli en utfordring М finne innvandrerkvinner uten utdanning som ville jobbe der.

– Det viste seg М bli det letteste av alt. Veldig mange innvandrerkvinner vil bidra i det norske samfunnet, og vil gjøre sitt for å komme i inntektsgivende arbeid. Nå åpner norske bedrifter dørene for de seks innvandrerkvinnene hun har ansatt. Jansen har også fått porsgrunnskvinnen Sara Fosstvedt med seg på laget.

– Veldig mange ønsker å bidra. Det gir innvandrerkvinnene et unikt innblikk i norske bedrifter, hvor det er veldig mange uskrevne regler. De er overrasket over den åpne bedriftskulturen vi har i Norge, og jeg har lært masse ved å jobbe sammen med kvinner fra ulike kulturer. Jansen kunne gjerne tenke seg å la Moving Mamas bevege seg videre mot Grenland også.

– Det har jeg blitt spurt om, men da må jeg ha en franchisetakermed på laget.

Moving Mamas blir ikke værende der de er, men forflytter seg rundt omkring som nomader, og drar til steder hvor de får plass til å jobbe. I lokalene stempler de for tiden fjњla som er designet av Runa Klock, syr poser av økologisk bomull og klargjør produktene for salg. Meningen er ikke at Moving Mamas skal være en permanent arbeidsplass, men et steg videre på veien ut i arbeidslivet. – Nå har jeg ansatt seks kvinner, og målet er at alle skal komme seg videre. Vi vil være et springbrett ut i arbeidslivet, og kommer til å feire nær noen slutter i Moving Mamas, sier Jansen.
– Da får vi plass til enda flere.

Pages:«123456»